Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011

ΜΕΛΕΤΕΣ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ ΕΡΓΩΝ  ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ  ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ  ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ  Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ


ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ:
ΕΠΕΜ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ” Α.Ε., “ENVIROPLAN ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ” Α.Ε., “ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ”, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΑΜΠΑΤΑΚΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΛΟΥΚΑ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΑΡΑΡΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΑΣΤΑΡΔΟΣ-ΧΩΝΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Αξιότιμοι Δήμαρχοι, προεδρείο και μέλη του ΔΣ του ΕΣΔΑ ΟΤΑ Ημαθίας
Με την παρούσα επιθυμούμε να τοποθετηθούμε για δεύτερη φορά σχετικά με το θέμα της μελέτης «ΜΕΛΕΤΕΣ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ ΕΡΓΩΝ  ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ  ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ  ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ  Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ», στην οποία είμαστε προσωρινοί ανάδοχοι, μετά από δημόσιο διεθνή διαγωνισμό, και η οποία αφορά στην αποκατάσταση των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ) και την κατασκευή των Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) του Νομού Ημαθίας.

Με λύπη μας διαπιστώνουμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη οργανωμένη προσπάθεια από συγκεκριμένους τοπικούς κύκλους της Ημαθίας, με άμεσο στόχο να ματαιωθεί η εν λόγω μελέτη, παρά την προφανή αναγκαιότητα και σπουδαιότητά της για την περιοχή.
Το πλέον τραγελαφικό είναι, ότι, όπως πληροφορούμαστε, οι εν λόγω κύκλοι θέτουν θέμα υπερκοστολόγησης του προϋπολογισμού της μελέτης και προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, ενώ σε μια προφανή κίνηση εντυπωσιασμού ζητήθηκε και η παρέμβαση των ελεγκτών δημόσιας διοίκησης για το θέμα. Και αναφερόμαστε σε κίνηση εντυπωσιασμού, διότι, , όπως προκύπτει από τα πραγματικά στοιχεία του διαγωνισμού, απολύτως κανένα θέμα νομιμότητας δεν υπάρχει. Και όπως προκύπτει και από τα χαρακτηριστικά και δεδομένα των έργων, ούτε οι ισχυρισμοί περί υπερ-κοστολόγησης έχουν την παραμικρή πραγματική ή νομική βάση.
Επιθυμούμε λοιπόν να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα ζητήματα.
Η ωμή παρέμβαση που γίνεται δεν έχει καμία σχέση με το δημόσιο συμφέρον, αλλά αντίθετα συνδέεται άμεσα με συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα, όπως συμπεραίνεται και από τις σχετικές επιστολές. Αντίθετα, η παρέμβαση που γίνεται, είναι κατάφωρα σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος διότι:
  • Έχει ως άμεσο πρακτικό αποτέλεσμα την παραπομπή των αποκαταστάσεων των ΧΑΔΑ στις ελληνικές καλένδες, αφού ουδείς γνωρίζει πότε, με ποιους όρους και πόσο καιρό θα κρατήσει μια νέα διαγωνιστική διαδικασία.
  • Προφανώς, αν δεν γίνει δημόσιος διαγωνισμός, αλλά, υπό την επίκληση του κατεπείγοντος ή οποιασδήποτε άλλης δικαιολογίας, ακολουθηθούν με οποιονδήποτε τρόπο απευθείας αναθέσεις ή παραλλαγές τους, η διαφάνεια και το δημόσιο συμφέρον, είναι τα τελευταία για τα οποία μπορεί να γίνεται λόγος, αφού κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ούτε για τα προσόντα των αναδόχων που θα προκύψουν, ούτε για την ποιότητα των παραδοτέων, ούτε βέβαια για την αντιστοίχιση κόστους προς ποιότητα, όταν μάλιστα στη συγκεκριμένη περίπτωση το αντικείμενο σχετίζεται άρρηκτα με την προστασία του περιβάλλοντος και τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας.
  • Η συγκεκριμένη παρέμβαση καθυστερεί τουλάχιστον για έναν χρόνο την υλοποίηση των Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, οι οποίοι είναι απαραίτητοι τόσο για τη μεταβατική όσο και για τη μόνιμη λύση της διαχείρισης των απορριμμάτων του Νομού.
  • Στον βαθμό που οι πιέσεις και οι εκβιασμοί για ακύρωση της μελέτης πιάσουν τόπο, το ΔΣ του Συνδέσμου θα έχει αποδεχθεί τοποτηρητές στη διαμόρφωση των προτεραιοτήτων και τη διανομή δημόσιου χρήματος και θα τεθεί υπό την ομηρία συγκεκριμένων συμφερόντων.
Ας απαντήσουν λοιπόν όσοι επιδιώκουν την ακύρωση του διαγωνισμού:
  • Ποιοι είναι αυτοί, που επιμένουν να εθελοτυφλούν, στο ότι το προτεινόμενο ως ανάδοχο σχήμα περιλαμβάνει τα πλέον καταξιωμένα, έμπειρα και εξειδικευμένα ελληνικά γραφεία μελετών, με πλουσιότατη δραστηριοποίηση και εμπειρία τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό;
  • Ποιοι είναι αυτοί που, ανεξαρτήτως επιπτώσεων, προβάλλουν ως επιχείρημα να μην «μεταναστεύσει» εκτός νομού η αμοιβή των μελετών. Είναι δυνατόν σε καθεστώς διεθνοποίησης των αγορών, να προτάσσονται τόσο παρωχημένες λογικές, παραβλέποντας τι επιτάσσει το δημόσιο συμφέρον και αγνοώντας την αναγκαιότητα για προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας;
  • Ποιες είναι οι ιδιωτικές εταιρείες που θα αναλάβουν (κατά την πρόταση του κ. Ουρσουζίδη) τη μεταφορά των απορριμμάτων σε όμορους νομούς; Ποιοι είναι οι ιδιοκτήτες τους; Με ποια διαγωνιστική διαδικασία και με τι κόστος θα γίνει αυτό;;
  • Μήπως η επιδιωκόμενη καθυστέρηση στην υλοποίηση των ΣΜΑ σχετίζεται ακριβώς με προσπάθεια να μεγαλώσει η διάρκεια και να επιδεινωθούν οι συνθήκες της μεταφοράς απορριμμάτων μέσω ιδιωτικών εταιρειών, χωρίς προμήθεια οχημάτων και εξοπλισμού από τους Δήμους;
  • Μήπως η επιδιωκόμενη καθυστέρηση στις αποκαταστάσεις των ΧΑΔΑ σχετίζεται με τη μεθόδευση για δημιουργία καταστάσεων «έκτακτης ανάγκης» στις οποίες θα δοθούν λύσεις με απευθείας αναθέσεις μελετών, υπηρεσιών και έργων, χωρίς τις «αβεβαιότητες» δημόσιων, διεθνών διαγωνισμών, ώστε να διασφαλιστεί η επιλογή των αρεστών και όχι των ανεπιθύμητων αρίστων;
  • Ποιος τελικά θα πάρει την ευθύνη να αφήσει την Ημαθία για ένα τουλάχιστον χρόνο παραπάνω εκτεθειμένη στα επικείμενα αναπόφευκτα πρόστιμα; Διότι είναι πολύ διαφορετικό να κινηθεί η διαδικασία επιβολής προστίμου επειδή υπήρξε ένα αδιέξοδο που δεν μπόρεσε να αντιμετωπισθεί, από το να προκάλεσαν το αδιέξοδο οι ίδιοι, οι οποίοι θα έπρεπε να δρομολογήσουν τη λύση του.
  • Ποιος μπορεί να αγνοεί, ότι πλέον τα τεράστια πρόστιμα θα μετακυλύονται απευθείας στους ΟΤΑ; Τι έχουν να πουν γι αυτό οι δήθεν «προστάτες» της τοπικής οικονομίας;
  • Και τέλος, αλήθεια, μέσα από ποια διαδικασία έχουν περιέλθει σε γνώση των αυτόκλητων δήθεν έτοιμων να περιφρουρήσουν το δημόσιο συμφέρον δημόσια έγγραφα από τα οποία αναπαράγουν αυτούσια συγκεκριμένα επιλεγμένα τμήματα για να δημιουργούν εντυπώσεις;
Όσον αφορά δε στα περί υπερκοστολόγησης, τα οποία λαϊκίστικα προβάλλονται, οφείλουμε να τονίσουμε ότι:
  • Το κόστος μιας μελέτης αλλά και ενός έργου αποκατάστασης ΧΑΔΑ συνδέεται άμεσα με την έκταση του ΧΑΔΑ, την περιβαλλοντική ευαισθησία της περιοχής, την ποσότητα απορριμμάτων που έχει διατεθεί και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν προκληθεί ή προκαλούνται. Οι πολίτες της Ημαθίας γνωρίζουν πολύ καλά ότι στην περιοχή τους υπάρχουν χωματερές σε τραγική κατάσταση, που επιβαρύνουν ευαίσθητους αποδέκτες, έχουν προκαλέσει ανυπολόγιστη περιβαλλοντική ζημιά και κατέχουν συνολικά εκτάσεις εκατοντάδων στρεμμάτων.
  • Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μελέτες όπως π.χ. για την αποκατάσταση του ΧΑΔΑ της Δουρούτης στα Ιωάννινα και του ΧΑΔΑ του Δήμου Κιλκίς το κόστος ήταν της τάξης των 200.000 – 250.000 € για ένα μόνο ΧΑΔΑ!
  • Όσοι διαδίδουν ή ατυχώς πιστεύουν ότι οι αποκαταστάσεις ΧΑΔΑ σε τέτοιες περιπτώσεις είναι απλά χωματουργικά έργα, που μπορούν να μελετηθούν από τον οποιοδήποτε, υποβαθμίζοντας την τεχνική και περιβαλλοντική σημασία τους, είτε δεν έχουν ιδέα για το τι σημαίνει αποκατάσταση ενός ΧΑΔΑ (άρα είναι επικίνδυνοι διότι μετατρέπουν ένα περιβαλλοντικό έργο σε απλή χωματοκάλυψη των σκουπιδιών χωρίς να επιλύονται τα πραγματικά προβλήματα) είτε εξυπηρετούν σκοπιμότητες, παίζοντας με την υγεία των κατοίκων.
Είναι πράγματι οξύμωρο αλλά και τραγικό, την ίδια ώρα που η ελληνική πολιτεία κάνει έναν τιτάνιο αγώνα για το άμεσο κλείσιμο των ΧΑΔΑ, και ενώ η Ημαθία ανήκει στις περιοχές που έχει το προνόμιο, να μπορεί να ξεκινήσει σχεδόν αμέσως τη σχετική διαδικασία, κάποιοι να υποσκάπτουν την προσπάθεια αυτή, καταφέρνοντας, αν ευοδωθούν οι μεθοδεύσεις τους, να ακυρώσουν τις λύσεις και να παρατείνουν τα αδιέξοδα.
Και αυτό, διότι είναι σε όλους γνωστό, ότι η κατάσταση σε ορισμένους από τους ΧΑΔΑ του Νομού Ημαθίας έχει ξεπεράσει κάθε όριο και ότι η παράταση της λειτουργίας τους και η καθυστέρηση της αποκατάστασής τους μόνο πρόσθετα σημαντικά προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει, σε όλα τα επίπεδα.

Αξιότιμοι Δήμαρχοι, προεδρείο και μέλη του ΔΣ του ΕΣΔΑ ΟΤΑ Ημαθίας
Γνωρίζετε καλύτερα από όλους, ότι κάθε πολιτική απόφαση, κρίνεται ως προς τη νομιμότητά της, τη σκοπιμότητά της και τα αποτελέσματά της, στοιχεία που πιστεύουμε βαθύτατα, ότι αποτελούν και πρώτιστο μέλημά σας. Στο αυτονόητο λοιπόν αυτό πλαίσιο , ας αναλογιστούμε όλοι, ποιον άραγε εξυπηρετεί η προώθηση της επιλογής ακύρωσης της έως τώρα διαδικασίας ανάθεσης της μελέτης, αδιαφορώντας για τις αρνητικές περιβαλλοντικές και αναπτυξιακές επιπτώσεις που προκύπτουν. Κλείνοντας, και για να εξαλείψουμε κάθε καλόπιστη αμφιβολία ως προς τις προθέσεις μας, γνωρίζοντας το πρόσκαιρο πρόβλημα χρηματοδότησης της μελέτης, όπως συνέβη και σε πληθώρα άλλων δράσεων που είχαν τύχει χρηματοδότησης από το πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ», επιθυμούμε να επανεπιβεβαιώσουμε εγγράφως την ακόλουθη δέσμευσή μας, που ήδη έχει διατυπωθεί με προηγούμενη επιστολή μας: Ότι σε περίπτωση, που παρ’ όλες τις προσπάθειες, τελικά δεν καταστεί δυνατή η χρηματοδότηση της μελέτης, αυτόματα παραιτούμαστε από οποιοδήποτε δικαίωμα αποζημίωσής μας λόγω της μη υλοποίησης του αντικειμένου της σύμβασης.
Παράλληλα δηλώνουμε τη διαθεσιμότητά μας να υποστηρίξουμε τον ΕΣΔΑ στη σύνταξη και υποβολή τεχνικού δελτίου για τη μελέτη και τα έργα προς τη Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας ώστε να υπάρξει και επίσημη και οριστική αποσαφήνιση της δυνατότητας χρηματοδότησης τόσο του συνολικού προγράμματος αποκατάστασης των ΧΑΔΑ και δημιουργίας ΣΜΑ όσο και της ίδιας της μελέτης.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οτιδήποτε περαιτέρω,

Με τιμή
Η Κοινοπραξία


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...