παρουσία του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Σκανδαλίδη.
Πρόταση να εγκατασταθεί το δημοπρατήριο αγροτικών προϊόντων της περιφέρειας στην αγορά Κουλούρας.
Το «καλάθι των αγροτικών προϊόντων» είναι μια κεντρική πολιτική επιλογή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που επιδιώκει την προβολή και την προώθηση των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό. Η επίτευξη ενός τέτοιου στόχου θα είναι πολύ ωφέλιμη για την ελληνική γεωργία συνολικά. Η βασική του φιλοσοφία αφορά στον εντοπισμό μιας ομάδας προϊόντων που είναι χαρακτηριστικά κάθε Περιφέρειας και τα οποία θα υποστηριχθούν να βγουν με επιτυχία στο ράφι και στις διεθνείς αγορές.
Μέσα από αυτήν την πρωτοβουλία θα επαναπροσδιορίσουμε την ταυτότητά μας στον αγροτικό και κτηνοτροφικό τομέα. Προϊόντα εύγευστα και ποιοτικά τα οποία ωστόσο δεν έχουν την θέση που τους αξίζει στις αγορές του εσωτερικού και κυρίως του εξωτερικού.
Είναι μια φιλόδοξη και καινοτόμα πολιτική επιλογή. Είναι πια αναγκαία η υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων εμπορίας και προώθησης. Σε καμιά περίπτωση βέβαια δεν αποτελεί έναν συνολικό σχεδιασμό και δεν είναι μια ολοκληρωμένη στρατηγική αγροτικής ανάπτυξης.
Για την επιτυχία του εγχειρήματος απαιτείται η συναίνεση και η ενεργός συμμετοχή των παραγωγών και των καταναλωτών. Απαιτείται να αντιμετωπισθούν προηγούμενα όλες οι στρεβλώσεις και οι παθογένειες στον τομέα της αγροτικής – κτηνοτροφικής παραγωγής. Ο αγροτικός κόσμος που καλούμε να δημιουργήσει το καλάθι βιώνει τραγικά οικονομικά αδιέξοδα.
Η πρόταση του καλαθιού αγροτικών προϊόντων δεν κατοχυρώνει την αρχική και τελική τιμή των προϊόντων, πράγμα που είναι και το βασικό ζητούμενο για τις ευρείες κοινωνικές ομάδες των παραγωγών και των καταναλωτών, των οποίων ζητάμε την συναίνεση και την ενεργό συμμετοχή, όπως είπαμε.
Το ζήτημα δεν είναι μόνο να αρχίσει ο παραγωγός να παράγει διαρκώς μεγαλύτερες ποσότητες προϊόντων του καλαθιού, αλλά να τον πείσουμε ότι αξίζει και συμφέρει να το κάνει.
Η πραγματικότητα είναι αμείλικτη: Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες της ΕΕ που είχε το 2010 πτώση του αγροτικού εισοδήματος κατά 4,3%. Αντίθετα οι περισσότερες σημείωσαν αύξηση που για τη Δανία έφτασε στο 48,8%! Το δε κόστος παραγωγής αυξήθηκε, αντί να μειωθεί και αυξήθηκε και το άνοιγμα της ψαλίδας τιμών παραγωγού-καταναλωτή.
Από την άλλη μεριά, οι Έλληνες καταναλωτές, αφανές και παθητικό για την ώρα κομμάτι αυτής της αλυσίδας, μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στον εξορθολογισμό του συστήματος όταν συνειδητοποιήσουν την δύναμή τους και στηρίξουν τα εγχώρια προϊόντα, και απαιτήσουν δίκαιο καταμερισμό του κέρδους, υψηλή ποιότητα και λογικές τιμές.Με όλα αυτά δεν θέλουμε να αμφισβητήσουμε ή να ακυρώσουμε τη σημασία της σημαντικής αυτής πολιτικής πρωτοβουλίας του ΥΑΑΤ. Θέλουμε όμως να καταδείξουμε και εμείς, είμαστε βέβαιοι ότι ο Υπουργός το γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον, ότι απαιτείται παράλληλα μια συνολική αντιμετώπιση των διαρθρωτικών προβλημάτων της Αγροτικής οικονομίας.
Απαιτούνται δηλαδή μέτρα για την αναδιάρθρωση των καλλιεργειών, την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την αναζήτηση νέων αγορών, την εξυγίανση των συνεταιρισμών, την ανάπτυξη βιολογικών καλλιεργειών και άλλων καινοτόμων δράσεων, την ανάπτυξη της αειφορίας και των εναλλακτικών μορφών ενέργειας, τη μείωση του κόστους παραγωγής με τον έλεγχο στις τιμές των εφοδίων και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών.
Το καλάθι και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Σήμερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο αισθάνομαι ότι δεν θα καταλήξουμε διαχειριστές μιας καθημερινότητας αλλά ότι μπορούμε να ανοίξουμε τους δρόμους της προοπτικής και της ελπίδας και να συγκροτήσουμε την αναπτυξιακή ατζέντα της περιοχής.
Η ΠΚΜ έχει όλα εκείνα τα γεωπολιτικά, γεωγραφικά, πολιτιστικά, κοινωνικά, παραγωγικά χαρακτηριστικά, το ανθρώπινο δυναμικό και το περιβάλλον για να γίνει πρότυπο ανάπτυξης, η ατμομηχανή της ανάπτυξης όλης της χώρας. Και η ευκαιρία αυτή δεν πρέπει να χαθεί.
Σταυροδρόμι μεγάλων οδικών αξόνων, πύλη της χώρας προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη με το λιμάνι και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, μπορεί να αποτελέσει ένα διεθνές ανταγωνιστικό κέντρο.
Μεγάλες πεδιάδες και κατάφυτοι ορεινοί όγκοι αποτελούν τη βάση για την παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων. Αντίστοιχα λοιπόν μεγάλο και πλούσιο θα πρέπει να είναι και το καλάθι προϊόντων για την ΠΚΜ.
Κοντά στα προϊόντα υπάρχουνε φυσικές ομορφιές, πολιτιστικός πλούτος, ιστορικός πλούτος. Υπάρχουν όλες εκείνες οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός ποιοτικού και πολυθεματικού τουρισμού σε όλη τη διάρκεια του έτους.
Προτείνουμε να εκπονήσουμε σαν Περιφέρεια ένα αναπτυξιακό σχέδιο.
Το καλάθι της Ημαθίας
Το ροδάκινο είναι το πιο γνωστό προϊόν της. Εξαιρετικής ποιότητας μήλα και κεράσια από την περιοχή Ροδοχωρίου – Γιαννακοχωρίου, δημοφιλή κρασιά κυρίως από την περιοχή της Νάουσας, τυροκομικά προϊόντα και κρέατα από την περιοχή της Βέροιας, οπωροκηπευτικά από την περιοχή Αγ. Γεωργίου, μύδια και οστρακοειδή από την περιοχή Κλειδίου, κομπόστες φρούτων, θα είναι η προσφορά και η συμμετοχή της Ημαθίας στο καλάθι αγροτικών προϊόντων της ΠΚΜ.
Θεωρούμε τέλος ότι η ιδανική θέση για την εγκατάσταση του δημοπρατηρίου αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είναι η αγορά της Κουλούρας. Κι αυτό γιατί πρώτον βρίσκεται σε επαφή με την Εγνατία Οδό και είναι κοντά στο σημείο τομής των δύο μεγάλων οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων της χώρας και της Ευρώπης και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Δεύτερον η Ημαθία μαζί με την Πέλλα και τη γειτονική Θεσσαλονίκη είναι ο τόπος παραγωγής των μεγαλύτερων ποσοτήτων φρούτων και οπωρικών όλης της περιφέρειας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου