Πέμπτη, 24 Μαρτίου 2011

Βρετανός σχεδιαστής αυτοκινήτων , ελληνικής καταγωγής , ο σχεδιαστής του Mini Cooper



Αλέξανδρος Ισηγόνης
1906  1988


Βρετανός σχεδιαστής αυτοκινήτων , ελληνικής καταγωγής , γνωστός με την αγγλική εκδοχή του
ονόματός του , Alec Issigonis. Έμεινε στην ιστορία , επειδή σχεδίασε και ανέπτυξε το θρυλικό
« Μίνι Κούπερ » .






Ο Αλέξανδρος Άρνολντ Ισηγόνης γεννήθηκε στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας στις 18 Νοεμβρίου
1906. Ο πατέρα του Κωνσταντίνος ήταν μηχανικός με καταγωγή από την Πάρο και η μητέρα
του Χίλντα Πρόκοπ ήταν Γερμανίδα , κόρη πλούσιου ζυθοποιού της Σμύρνης .


Το 1922 αποτέλεσε καμπή για τη ζωή του νεαρού Αλέξανδρου . Ο πατέρας του έφυγε από τη
ζωή και στη συνέχεια ήλθε η Μικρασιατική Καταστροφή . Για καλή του τύχη , τον παρέλαβε ένα
αγγλικό πολεμικό και δια μέσω Μάλτας βρέθηκε το 1923 με τη μητέρα του στο Λονδίνο ,
εκμεταλλευόμενος τη βρετανική υπηκοότητα του πατέρα του .


Με προτροπή της μητέρας του ξεκίνησε σπουδές μηχανικού στο Πολυτεχνείο του Μπάτερσι , αν και επιθυμούσε να
σπουδάσει Καλές Τέχνες . Αντιμετώπισε πρόβλημα με τα μαθηματικά , καθώς απέτυχε τρεις φορές στις εξετάσεις , αλλά
αρίστευσε στο σχέδιο . Αργότερα , συνήθιζε να λέει ότι « τα μαθηματικά είναι εχθρός κάθε δημιουργικού μυαλού » . Συνέχισε
και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου .


Μετά την αποφοίτησή του κι έπειτα από μια περίοδο ξενοιασιάς αρχίζει την
επαγγελματική του διαδρομή στην ακμαία εκείνη την περίοδο αυτοκινητοβιομηχανία
της Μεγάλης Βρετανίας . Δουλεύει αρχικά για τη Humber και στη συνέχεια για τη Morris
Motor Company στο τμήμα των αναρτήσεων . Στη διάρκεια του Β ' Παγκοσμίου
Πολέμου , η εταιρεία του αναλαμβάνει διάφορα συμβόλαια για τον Βρετανικό Στρατό
και ο Ισσιγόνης παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή ενός ελαφρού
αναγνωριστικού οχήματος , αποφεύγοντας τη στράτευση και τον πόλεμο .


Μετά τον πόλεμο επανέρχεται στη σχεδίαση αυτοκινήτων και το 1948 παρουσιάζει το
« Μοσκίτο » , που ως Morris Minor θα κάνει μεγάλη καριέρα , καθώς θα παράγεται έως
το 1971. Ήταν ένα αυτοκίνητο κομμένο και ραμμένο για την ανερχόμενη τότε εργατική τάξη , που συνδύαζε τη χαμηλή
τιμή με τις ανέσεις ενός ακριβού αυτοκινήτου . Το 1952, η Morris Motor Company θα συγχωνευθεί με την Austin Motor
Company και θα δημιουργηθεί ο κολοσσός της British Motor Corpotation (BMC). Ο Ισηγόνης θα αποχωρήσει από την
εταιρεία και θα μετακομίσει στην Alvis Car, που παράγει αυτοκίνητα πολυτελείας .


Το 1955 επιστρέφει στην Β MC για τη μεγάλη στιγμή στην καριέρα του . Η κρίση στο Σουέζ
το 1956 προκαλεί άνοδο των τιμών του πετρελαίου και η ανάγκη για ένα μικρό και φθηνό
τετραθέσιο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη όσο ποτέ . Στρώνεται στη δουλειά και τον Αύγουστο
του 1959 παρουσιάζει το Morris Mini Minor ή Mini Cooper, όπως είναι γνωστό στην
Ελλάδα , ένα αυτοκίνητο σπαρτιάτικης λογικής , χωρίς ραδιόφωνο και αξεσουάρ , καθότι o
δημιουργός του πίστευε ότι αποσπούν την προσοχή του οδηγού .


Πολύ γρήγορα το « Μίνι » θα γίνει παγκόσμιο μπεστ σέλερ , με πωλήσεις 5,3 εκατομμυρίων
τεμαχίων , χαρίζοντας στον Ισηγόνη μια θέση στο Πάνθεον των σχεδιαστών του 20 ου
αιώνα . Το « Μίνι » , σύμβολο της νεανικής ανεξαρτησίας , κυκλοφορεί ως το 2000 με βελτιώσεις και παραλλαγές και έκτοτε
ως « New Mini » από την BMW. To 1961, o Ισηγόνης από τη θέση του τεχνικού διευθυντή της BMC παρουσιάζει το νέο
του δημιούργημα , το Morris 1100 ή Austin 1100, που σημείωσε και αυτό εμπορική επιτυχία .


Ο «Έλληνας Θεός » , όπως ήταν το παρατσούκλι του , χρίστηκε σερ από τη βασίλισσα Ελισάβετ το 1969 και δύο χρόνια
αργότερα συνταξιοδοτήθηκε . Έφυγε από τη ζωή στις 2 Οκτωβρίου 1988.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...